Karolina Freino. Chansons de geste
Karolina Freino wykorzystuje w swoim projekcie archiwalny materiał filmowy, prezentujący fragmenty przemówień postaci, które odegrały niewątpliwie ważną rolę w historii XX wieku – sama nie podejmuje się jednak oceny ich postaw. Chansons de geste to przede wszystkim pieśń o sile i kulcie jednostki, która może zawładnąć społeczeństwem, ponoszącym zarówno pozytywne jak i negatywne konsekwencje tego procesu.
W Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku instalacja Karoliny Freino zyskała kolejny kontekst. Dotychczas prezentowana w klasycznym „white cubie” opanowała wnętrza XIX wiecznego mieszczańskiego dworku Józefa Brandta, odsłaniając nowe płaszczyzny interpretacji – wciąż związane z władzą, jednak osadzone w realiach pańszczyźnianych i wiążącej się z nimi opresji. Chansons de geste jest niezwykle mocnym i szczególnie dziś aktualnym manifestem, demaskującym bezrefleksyjne podążanie za jednostką. Znamienna jest tu postać Lwa Termena – radzieckiego szpiega i konstruktora, przyjaciela Włodzimierza Lenina, wynalazcy thereminu i pluskwy podsłuchowej, zesłanego w czasach stalinizmu do gułagu.
Więcej informacji o wystawie znajduje się na stronie internetowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.