Marcin Dymiter TRZY MIEJSCA

Gdańska Galeria Miejska 1 grudnia 2019
Projekt Trzy miejsca to praca audio, która powstała na bazie nagrań terenowych zrealizowanych w Gdańsku-Wrzeszczu, Lubece oraz Behlendorfie. To także rodzaj pytania o status miejsca, jego dźwiękowy charakter, o wpływy historii. Istotnym kontekstem i inspiracją są teksty wchodzące w skład gdańskiej trylogii Güntera Grassa, szczególnie Blaszany bębenek (1959) i Psie lata (1963), oraz jego ostatnie wiersze. Ciekawa wydaje się rejestracja audiosfery miejsc związanych z życiem pisarza, tego, co brzmi w nich „teraz”. Nagrania terenowe zostały zrealizowane we wrześniu 2019 roku w Gdańsku-Wrzeszczu, Lubece oraz Behlendorfie. Praca powstała w ramach 11 edycji Grassomanii.

Trzy miejsca

Słucham przez mikrofon i za pomocą słuchawek. Wiadukt, przejeżdżający pociąg, Strzyża, szum drzew w parku Kuźniczki. Echo podwórka przy ulicy Lelewela i pustka ulicy Lendziona – w całości zatopione w miejskim hałasie. Mewy i wrony. Wrzeszcz.

Kościół Mariacki, rynek miejski, dźwięk dzwonu, bruk, echo kościoła Świętej Katarzyny, klatka schodowa w Domu Grassa przy Glockengießerstraße. Lubeka.

Behlendorf. Drzewa, ich szumiący język, ptaki w oddali, kamienie i szeleszcząca trawa. Dyskretny trzask stropu. Cisza biblioteki pisarza. W zamkniętej kapsule słuchawek dźwięków jest więcej. Odległe echa, abstrakcyjne pomruki. Szumy, których pochodzenie nie jest jasne. Słuchanie to najtrudniejsza archeologia.

Więcej informacji o wydarzeniu znajduje się na stronie internetowej Gdańskiej Galerii Miejskiej oraz wydarzeniu na Facebooku.